Forskningsartikel

En forskningsartikel i LEDERLIV har til formål at skabe ny viden gennem en systematisk og analytisk behandling af et relevant emne. Artiklen tager typisk afsæt i en aktuel problemstilling og forholder sig eksplicit til eksisterende faglige debatter i både dansk og international forskningslitteratur. Det er centralt, at artiklen udgør et selvstændigt fagligt bidrag til udviklingen af det videnskabelige felt. Artiklen skal desuden leve op til faglige og videnskabelige kvalitetskrav (se forfattervejledning og fagfællebedømmelse).

Hovedvægten i en forskningsartikel ligger som regel i det analytiske arbejde, hvor forfatterne – med udgangspunkt i et eller flere teoretiske perspektiver – analyserer empirisk materiale for at belyse komplekse organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger. Det empiriske grundlag kan bestå af kvalitative såvel som kvantitative data eller en kombination af begge dele, alt afhængigt af forskningsspørgsmålet og det valgte metodiske design. Samtidig er der også plads til teoretiske artikler uden empirisk ophæng, for eksempel i form af begrebsudvikling, teoriudvikling eller syntetiserende oversigter, så længe de bidrager med ny indsigt og åbner for faglig refleksion.

Uanset tilgang skal artiklen være relevant for ledelse og organisering i praksis. Det betyder, at den tydeligt bør diskutere resultaternes ledelsesmæssige implikationer og reflektere over, hvad ledere og andre med interesse for ledelse kan lære. Afslutningsvis skal artiklen ikke blot konkludere, men også gerne invitere til videre faglig refleksion og fremtidig undersøgelse.

Forskningsartikler er typisk maks. 50.000 tegn.

Se i øvrigt: Forfattervejledning og Fagfællebedømmelse

Har du spørgsmål eller en idé til en forskningsartikel, er du velkommen til at kontakte en af LEDERLIVs redaktører.