Anmeldelse

LEDERLIV publicerer anmeldelser af nye bøger inden for tidsskriftets fokusområde.

En anmeldelse i LEDERLIV skal præsentere bogen kort og klart: Hvad er dens hovedargument, centrale tematikker og opbygning? Læseren skal have et overblik over bogens indhold og intention, uden at den gengives i detaljer.

Dernæst bør anmeldelsen gå i faglig dialog med bogens pointer. Hvad er dens styrker, og hvordan bidrager den til diskussionen om ledelse og organisation? Hvilke begreber, teorier eller perspektiver bringes i spil, og hvordan relaterer bogen sig til eksisterende litteratur? Anmelderen er velkommen til at inddrage egne erfaringer og perspektiver – så længe tonen er faglig og reflekteret.

Det er også relevant at fremhæve eventuelle svagheder – metodiske mangler, ensidigheder, uklarheder mv. – dog altid med saglighed og respekt. Formålet er at oplyse og engagere læseren.

Anmeldelsen afsluttes gerne med en vurdering af bogens relevans: Hvem bør læse den, og hvorfor? Er det en bog for praktikere, studerende, forskere eller konsulenter? Er den teoretisk, empirisk, refleksiv eller værktøjsorienteret?

Anmeldelser i Lederliv er typisk på maks. 10.000 tegn (inkl. mellemrum) og skrevet i et tilgængeligt, levende sprog. Anmeldelsen skal indledes med en manchet med faktuelle oplysninger: forfatter(e)/redaktør(er), udgivelsesår, titel, forlag, sidetal og ISBN. Efter aftale kan anmeldelsen suppleres med en forfatterreplik (maks. 2.400 anslag inkl. mellemrum), hvor forfatteren kort kommenterer og reflekterer over anmeldelsen.

Anmeldelser undergår ikke fagfællebedømmelse, men vi giver altid redaktionel feedback på den indsendte version og godkender anmeldelsen, inden den publiceres. 

Har du spørgsmål, eller vil du afklare, om en bestemt bog egner sig til anmeldelse, er du velkommen til at kontakte LEDERLIVs debatredaktør Rasmus Bergmann (rasb@kp.dk).