Bog

Sensemaking og ledelse på mening

Det handler om sensemaking. Vi må lede til meningsskabelse. Organisationen må skabe mening!

Den besnærende begrebsliggørelse af meningsfænomenet i organisationer synes dog ikke at være tilsvarende enkel at omsætte til ledelse, og udfordringen viser sig at være både begrebslig og empirisk. 

Bogen stiller på den baggrund sit undersøgelsesspørgsmål: På hvilken måde bidrager 'mening' som medium og som begreb til lokale ledelsespraksisser, og hvordan kan, tilsvarende, de empiriske bidrag mere generelt kvalificere vores forståelse af 'ledelse på mening' og af sensemaking som begreb? Bogens titel spejler dette dobbelte blik og dynamikken mellem en meningsledelse og en forståelse af sensemaking, som foldes ud gennem bogen.

Undersøgelsen er dels en empirisk undersøgelse, hvor en gruppe ledere i deres praksis har fokus på at 'lede på mening', dels en begrebslig undersøgelse, der kobler de empiriske iagttagelser og begrebslige træk på mening og på sensemaking som perspektiv. 

Bogen belyser, hvordan ’mening’ i den organisatoriske kommunikation ofte bliver pladsholder for en række andre aspekter, og bogen bidrager til forståelsen af sensemaking i organisationer ved at koble mening og læring til et fælles epistemologisk ophæng.

Den begrebslige indsigt og den empiriske undersøgelse bliver i bogen afsæt for konkrete, operationelle modeller for den ledelse, der vil blive klogere på den organisatoriske sensemaking.

Hent bog ved at klikke / trykke på billedet af bogens forside.