Forskningsartikel
- om effekt af formel lederuddannelse
Publiceret den: 5. juli 2019.
Af: Peter Sørensen
illustration pointemand
Hvilken effekt har en diplomuddannelse i ledelse på offentlige lederes lederadfærd? Det er grund-spørgsmålet for denne artikel, der i afkortet form fremlægger forfatterens ph.d.-afhandling, hvis kon-klusion er den enkle: Formelle, kompetencegivende lederuddannelser har positiv effekt på offentlige lederes ledelsesadfærd. Effekten varierer i forhold til alder og personalegruppe. Og effekten er tillige afhængig af en række individuelle, organisatori-ske og uddannelsesmæssige faktorer, der kan fremme eller hæmme udbyttet af uddannel-sen. Men alt dette kan der arbejdes strategisk med, så effekten kan nå nye højder. Få en forsmag på effekt-spørgsmålet i artiklen og læs mere i ph.d. afhandlingen Developing leadership behaviour – the impact of leadership education, af Peter Sørensen (2018).
Forskningsartikel
- indsigter fra affektiv-æstetiske ledelseseksperimenter
Af: Poula Helth
Forskningsartikel
– et problemkatalog for offentlig ledelse nu og fremover
Af: Betina W. Rennison
Forskningsartikel
– OM STRATEGISK LEDELSE AF UDDANNELSER
Af: Flemming Bridal Rasmussen
Forskningsartikel
parasit, performativitet og praksis
Af: Betina W. Rennison
Forskningsartikel
om skoleledere der bruger data og feedback i udviklingen af egen praksis
Af: Camilla Nørgaard, Søren B. Hornskov, Pernille Hansen, Helle Bjerg